
1 
 

Karol B. JANOWSKI 
http://karol-b-janowski.waw.pl   
 

Media.  
Między misją a interesem.  

Analiza przypadków. 
Spis treści 

1. Media – IV władzą?                                                                                               1 

2. Medium – grupą interesu                                                                                       7 

3. „Rzeczypospolitej” misja prawdy i wolności vs. ochrona własnych interesów    8 

4. „Gazety Wyborczej” lobbying z Rywinem w tle                                                12 

5. Siła negatywnego wizerunku. Konkluzje na czasie                                            20 

 
1. Media – IV władzą? 

Z punktu widzenia socjologii polityki kluczową kwestią jest 

zidentyfikowanie interesów, którym władza służy, preferuje, 

chroni, eliminuje, które zaś pozostawia naturalnemu biegowi, 

których wreszcie nie dostrzega (lekceważy). Z paradygmatem 

władzy wiąże się pytanie „kto (i kim) rządzi?”, a także rozpo-

znanie środków służących osiągnięciu zamierzonego celu.  

Kwestie te wyznaczają pole refleksji nt. szczególnego typu 

podmiotu, który przejawia moc sprawczą w polityce. Mieści się 

on w porządku formalno-prawnym1, nie jest jednak formalnym 

podmiotem władzy. Wykazuje szczególne zdolności skuteczne-

go wpływania na zdarzenia i procesy polityczne, co czyni zeń 

istotny czynnik określający paradygmat socjologiczny władzy. 

Jego siła jest wzmacniana potencjałem zaplecza powiązanego z 

kapitałem bądź jego finansowego wsparcia. Identyfikując 

obiekty uczestniczące w polityce, operujące różnorodnymi 

środkami oddziaływania, nie można pominąć mediów, osobli-

wie tych, które wykorzystują najnowsze środki komunikacji. 

Posługują się one wachlarzem różnorodnych narzędzi i proce-

dur, by powodować bądź wpływać na zachowania obywateli 

oraz oddziaływać na władze.  

Coraz częściej i powszechniej wykorzystują one w tym celu 

dorobek „nauk praktycznych” (nie w pełni odpowiadających 

                                                           
1 Prawo prasowe, Ustawa z 26 stycznia 1984 r. ze zmianami,  Dz. U. z 1984 nr 5 

poz. 24. Ustawa, zważywszy połowę lat osiemdziesiątych, kiedy powstała, wnosiła 
nowe rozwiązania. Jednak wywołuje wątpliwości co do jej przystawalności do 
współczesnych wymogów prawnych i politycznych, osobliwie prawa europejskiego. 

 



2 
 

kryteriom konstytuującym dyscyplinę naukową), jak marketing 

polityczny – nakierowany na wywoływanie u odbiorców ocze-

kiwanych przez twórców produktu nastawień i reakcji; public 

relations (PR), sprowadzający się do rozeznania czynników - i 

ich zastosowania - kształtowania przychylnego klimatu dla 

podmiotu i podejmowanych przezeń działań; socjotechnika (in-

żynieria społeczna), dostarczająca wiedzy nt. sterowania za-

chowaniami ludzkimi i wreszcie lobbying – obejmujący działa-

nia, z zastosowaniem zestawu narzędzi wpływu – mający na ce-

lu skłonienie ośrodków władzy państwowej, by podejmowały 

korzystne dla grupy interesu decyzje. 

Media osiągnęły niezależność od władzy politycznej, stając 

się samodzielnym aktorem politycznym. Ich niezawisłość natra-

fia na ograniczenia. Szczególnej pozycji rządzących w mediach 

„publicznych”, towarzyszy fiasko podporządkowania prywat-

nych. Ich niezależność ma jednak także granice (system podat-

kowy, koncesyjny etc.). Rządzący nie rezygnują z wpływania 

na środowisko dziennikarskie, stosując m.in. narzędzia dyskre-

cjonalne, instrumenty zastraszania (np. próby lustracji). Nieza-

leżność mediów nie oznacza wreszcie bezstronności politycz-

nej. Jest ona określana, w przypadku mediów „publicznych”, 

mocą dysponenta politycznego. Zaś mediów prywatnych dyrek-

tywami formułowanymi bezpośrednio przez właściciela bądź 

sygnalizowanymi pośrednio przez grupę interesu, która – kieru-

jąc się różnymi względami - udziela bądź cofa finansowe 

wsparcie2 (m. in. ogłoszenia). Nader ważne są, rozeznane przez 

                                                           
2 Za ilustrację może służyć reakcja na inicjatywę rządu, którego bliskość ideowa i 

polityczna wobec biznesu zdaje się nie podlegać kwestii. Nie bez związku z proble-
mami budżetowymi państwa, ale też spadającym poparciem społecznym, wystąpił 
on z propozycją dokonania zmiany w systemie emerytalnym (OFE). W jego obronie 
wystąpił ówczesny (1999 r.) premier Jerzy Buzek (Buzek: zmiany w OFE to demon-
taż. Ale legitymacji partyjnej nie odda (w:) http://www.tvn24.pl/buzek-zmiany-w-
ofe-to-demontaz-ale-legitymacji-partyjnej-nie-odda,354552,s.html, 14.09.13) oraz 
media - zwłaszcza powiązane z sektorem finansowo-bankowym, osobliwie z gieł-
dowymi funduszami emerytalnymi (np. „Gazeta Wyborcza”). Media, deklarując 
neutralność, w rzeczywistości jej nie zachowywały, opowiadając się za utrzymaniem 
dotychczasowych rozwiązań, korzystnych dla firm zawiadujących II filarem. Wie-
ściły katastrofę gospodarki oraz finansów państwa, skrywały lub pomniejszają nie-
korzystne skutki dla emerytów, nie eksponowały zaś zysków przedsiębiorstw. T. Ja-
siński, Płatni kochankowie OFE, „NIE” nr 38/2013, 13-18.09.13. W tym celu sięga-



3 
 

media, oczekiwania odbiorców (czytelników, słuchaczy, wi-

dzów), które w konkurencji z grupami interesu nierzadko prze-

grywają. 

Prasa nie powstrzymuje się przed odgrywaniem roli ważnego 

podmiotu. Prasa kreuje się – przywołując zapewne klasyczny 

rozdział – na IV władzę. „Sens tego pojęcia zawiera się w tym, 

że media mają kontrolować monteskiuszowski system trójwła-

dzy państwowej, być jego recenzentem i krytykiem, jako rzecz-

nik interesu publicznego i strażnik przyzwoitości tej trójwła-

dzy”3. Ta myśl niejako wytyczyła sposób postrzegania przez 

środowisko dziennikarskie swego miejsca j roli w przestrzeni 

publicznej, a polityce w szczegolności. 

Czy media, zabiegając o status IV władzy, są jednak skłonne 

działać w zgodzie z wyobrażeniami Monteskiusza, czy są goto-

we na uszczuplanie nadmiaru swej władzy oraz poddać się kon-

troli, jaka wpisana jest w ideę balansu i hamowania, ponosić 

obywatelską odpowiedzialność? „Każda władza musi być kon-

trolowana – powiada przedstawiciel władzy sądowniczej - Wo-

bec sądownictwa robią to w dużej mierze media. Wobec me-

diów czasem inne media, czasem i sądy, chociaż tego dzienni-

karze bardzo nie lubią. Ale cóż, skoro mówi się, że każda wła-

dza korumpuje, to pewnie czwarta władza czasami też. Istnieje 

też problem społeczny nazywany skrótowo arogancją władzy, i 

ten problem na pewno czwartej władzy również dotyczy” 4.  

Postrzeganie prasy jako IV władzy nie znajduje „umocowa-

nia” w prawie5. Jest to z jednej strony przejaw nieuprawnionej 

                                                                                                                                                                                     
no też po wyniki badań opinii publicznej, które uzasadniały utrzymanie status quo 
[Lewiatan: większość Polaków chce oszczędzać w OFE (w:) 
http://www.bankier.pl/wiadomosc/Lewiatan-wiekszosc-Polakow-chce-oszczedzac-
w-OFE-2905817.html, 14.09.13], bądź posługiwano się opiniami osób, które przed-
stawiane jako autorytety naukowe (Balcerowicz ostro o raporcie ws. OFE: Zamach, 
nacjonalizacja, absurdy, „Gazeta Wyborcza” z 28.06.2013).  

3 M. Łukasiewicz, Czwarta władza, „Rzeczpospolita” z 25-26.01.2003. 
4 L. Gardocki, pierwszy prezes Sądu Najwyższego: Arogancja czwartej władzy, 

„Rzeczpospolita” z 05.01.2004. 
5 Zapewne jedyną w świecie ustawą zasadniczą regulującą pozycję i rolę prasy ja-

ko władzy była Konstytucja Arabskiej Republiki Egiptu z 1980. Część VII, rozdz. 2, 
Art. 206: Prasa jest popularną, niezależną władzą sprawującą swoje prawdziwe po-
wołanie zgodnie z postanowieniami Konstytucji i prawa; Art.207: Prasa wypełnia 



4 
 

nadinterpretacji kategorii władzy, z drugiej zaś roszczenia, któ-

remu służą zabiegi o charakterze socjotechnicznym, marketin-

gowym, PR-owskim. Mają one na celu szczególne wyekspono-

wanie pozycji mediów w przestrzeni społecznej. Media doma-

gają się przyznania im osobliwej legitymacji, ufundowanej na 

kreowanym i usilnie forsowanym wizerunku. Ma się nań skła-

dać wiarygodność, zaufanie oraz wsparcie społeczeństwa. Śro-

dowisko dziennikarskie z wyjątkową mocą i determinacją budu-

je, stara się upowszechniać i kultywować wizerunek podmiotu 

spełniającego misję informacyjną, socjalizacyjną, a ponadto - 

artykulacyjną, aksjologiczną, kreatywną. Głosząc bezstronność, 

niezależność i obiektywizm, media budują stereotyp opinio-

twórczego strażnika interesu (dobra) społecznego, każąc mnie-

mać, iż ich udziałem są przede wszystkim szczytne powinności 

i cele. Owe czynniki mają decydować o kształcie funkcji-misji 

nieograniczonej: artykulacyjnej, wartościującej, kreatywnej; 

wyraziciela opinii publicznej, kontrolera władzy w wolnym 

społeczeństwie. 

Jednoznaczne wnioski co do wartości głoszonych przez me-

dia deklaracji, wierności szlachetnym powinnościom, prawdzie 

i godności, a także pojmowania przez nie odpowiedzialności 

dostarcza zdarzenie, którego animatorami i uczestnikami byli 

dziennikarze. Tłumnie, poddając się zasadzie ważności (autory-

tetu), pozycji w środowisku, popularności, wzięli udział w de-

monstracji przeciwko karze, jaką sąd (kolejne instancje) nałożył 

na wydawcę lokalnego dziennika za zniesławienie urzędnika 

gminy w Policach. Miejscem trzydniowego protestu, rozpoczę-

tego 22 marca 2004 r., był plac przed Sejmem w Warszawie, 

gdzie została ustawiona klatka dla dzikich zwierząt, symbolizu-

jąca więzienie. W niej kolejno „osadzali” się  przedstawiciele 

                                                                                                                                                                                     
swoje prawdziwe posłannictwo w sposób wolny i niezawisły, jest na usługach spo-
łeczeństwa poprzez wszystkie środki komunikacji. Interpretuje tedy tendencje opinii 
publicznej i jednocześnie przyczynia się do jej uformowania i orientacji w ramach 
elementarnych składników społeczeństwa, strzeże swobody, prawa i obowiązki 
obywatelskie oraz respektuje nienaruszalność życia prywatnego obywateli, tak jak 
określono w Konstytucji i prawie. Nabiha Hussein Saleh (Wybór, przekład oraz 
wprowadzenie), Konstytucje państw arabskich, Warszawa 1992, s. 76. 



5 
 

mediów (pierwsi - redaktorzy naczelni „Faktu" i „Super 

Expressu"). Protest, który relacjonowały radio i telewizja, prze-

rodził się w spektakl nie pozbawiony akcentów komicznych 

(potrząsanie kratą, przyjmowanie – w zależności od inwencji – 

póz przypisywanych dzikim zwierzętom), ale też żałosnych 

(ustawianie się w kolejce do klatki, by być dostrzeżonym przez 

publiczność). Happening przyciągnął uwagę „gawiedzi”. 

Demonstracja wykazała zdolności mobilizacyjne, które udat-

nie wykorzystali prominentni przedstawiciele środowiska, 

przekonując do kolektywnego przeżywania solidarności korpo-

racyjnej. Akcję uzasadniano zagrożeniami ze strony państwa, 

osobliwie rządzącej formacji politycznej. Sprzeciwiano się 

„kneblowaniu ust dziennikarzom, którzy mówią prawdę i dema-

skują aferzystów”. Psychoza zagrożenia udzieliła się szefowi 

organizacji Reporterzy bez Granic, który wystąpił do prezyden-

ta o ułaskawienie dziennikarza, rzecznikowi praw obywatel-

skich, który doszukiwał się błędów w procedurze sądowej, sze-

fowi Obserwatorium Wolności Mediów... 

Tymczasem powody, dla których wszczęto dziennikarski 

protest niewiele miały wspólnego z rzeczywistością. Wręcz 

kłamano, posłużono się manipulacją, wprowadzając w błąd opi-

nię publiczną. Gmina bowiem, na skutek niejasnych (nieuczci-

wych) operacji, straciła zaufanie do redakcji „Wieści Polic-

kich”, pozbawiając ją zamówień (ogłoszenia i usługi poligra-

ficzne). Ukrywano fakt, że przed kolejnymi instancjami sądo-

wymi właściciel i redaktor naczelny nie zdołał przedstawić do-

wodów, potwierdzających zarzuty o korupcję, nepotyzm i par-

tyjniactwo urzędnika gminnego. Przemilczano to, iż ów urzęd-

nik stał się przedmiotem nagonki, potwarzy, przy czym redak-

cja nie oszczędzała jego rodzinę. Zachowanie redaktora zostało 

przez sąd napiętnowane. Sąd zobligował go do przeproszenia. 

Wobec kolejnej odmowy, sąd zasądził karę 3-miesięcznego 

więzienia, zawieszając ją. Sprawa znalazła epilog w Sądzie 

Najwyższym, który w odpowiedzi na kasację, utrzymał nakaz 



6 
 

przeproszenia6. Wyrok kwestionowali dziennikarze, starając się 

nie dopuścić do upublicznienia odmiennej wersji przebiegu zda-

rzeń i ich genezy (m. in. odmawiała tego „Gazeta Wyborcza”), 

żądając zwolnienia obwinionego od odbywania kary, a nawet w 

ogóle zdjęcia zeń jakiejkolwiek odpowiedzialności7. Nakaz 

przeproszenia utrzymał w mocy w czerwcu 2007 r. także prezy-

dent Lech Kaczyński, ułaskawiając dziennikarza8.  

                                                           
6 Sąd Najwyższy, do którego wniosek o kasację skierował rzecznik praw obywa-

telskich, oddalił ją 22 czerwca 2004 r. W uzasadnieniu potwierdzono kierunek my-
ślenia generalnie krytyczny i sceptyczny wobec siły mediów, choć z pewnością do-
ceniono ich społeczną rolę. Sędziowie przypomnieli, że prawo prasowe chroni tylko 
krytykę „rzetelną, zgodną z zasadami współżycia społecznego (...) Postępowanie 
Andrzeja Marka. nie daje się usprawiedliwić dobrą wiarą ani działaniem w obronie 
społecznie uzasadnionego interesu (...) Skazany podniósł (...) ze złą wiarą niepraw-
dziwe zarzuty, i to w sytuacji, w której inicjatywa wydawnicza mogła tylko, lecz 
wcale nie musiała wpływać na konkurencyjność i rentowność firmy wydawniczej 
skazanego (...) Wolność wypowiedzi „nie jest równoznaczna z prawem do całkowi-
tej dowolności ani zgodą na działania wolnego rynku werbalnego zła, lecz pozytyw-
ną wartością dojrzałej i odpowiedzialnej wolności". Z sentencji wyroku można wy-
wieść wniosek, iż redaktor „Wiadomości Polickich" miał oczywiście prawo walczyć 
z konkurencją gazety samorządowej, która podlega politycznej władzy, ale nie po-
winien przy tym kłamać. To właśnie kwestia stosunku do prawdy znalazła się w 
centrum rozważań, jakie przy okazji sprawy podjęli sędziowie Sądu Najwyższego. 
Zasługuje przy tym na przywołanie zdania członka SN, Jacka Sobczaka: „W doktry-
nie przyjmuje się, że granicą wolności słowa i wolności prasy jest kłamstwo - tam, 
gdzie się ono zaczyna, kończy się wolność prasy". A. Krajewski, Znaczenie dobrej 
wiary. Andrzej Marek ma szansę na ułaskawienie, „Rzeczpospolita” z 23.09.2004. 
Zatrzymana hucpa dziennikarska, (w:) http://www.przeglad-
tygodnik.pl/pl/artykul/zatrzymana-hucpa-dziennikarska, 15/204, 07.09.13. 

7 H. Kowalik, Dziennikarze – tygrysy czy barany, „Przegląd” nr 14/2004 (w:) 
http://www.przeglad-tygodnik.pl/pl/artykul/dziennikarze-tygrysy-czy-barany, 
01.08.2013. „Jako główny zainteresowany. jestem pod wrażeniem wielkiej solidar-
ności środowiska dziennikarzy” - powiedział skazany dziennikarz. Dziennikarze w 
klatce (w:) http://www.dziennikpolski24.pl/pl/aktualnosci/kraj/377487-
dziennikarze-w-klatce.html, 23.08.2013. 

8 Trybunał Konstytucyjny rozpoznawał wcześniej inną sprawę, w której przed-
miotem były te same przepisy, co objęte skargą konstytucyjną w sprawie A. Marka 
(wyrok TK z 30 października 2006 r., sygn. akt P 10/06). W tej sytuacji, rozpozna-
nie skargi w jego sprawie stało się bezprzedmiotowe; 3 listopada 2006 r. Trybunał 
umorzył postępowanie. Andrzej Marek p. Polsce. Kolejna sprawa dziennikarza o 
zniesławienie przed ETPCz (w:) Obserwatorium wolności mediów w Polsce, 
http://www.obserwatorium.org/index.php?option=com_content&view=article&id=3
971:andrzej-marek-p-polsce-kolejna-sprawa-dziennikarza-o-zniesawienie-przed-
etpcz&catid=41:etpcz&Itemid=53 , 07.09.13. Europejski Trybunał Praw Człowieka, 
nie odnosząc się do zawartości publikacji, skonstatował, iż podstawą skazania był 
art. 212 kodeksu karnego (przestępstwo zniesławienia). Uznał jego sprzeczność ze 
standardami swobody wypowiedzi (art. 10 Europejskiej Konwencji Praw Człowie-
ka). 6 czerwca 2012 Trybunał przyjął ugodę zawartą przez strony i zobowiązał Pol-
skę - która  przyznała, że doszło do naruszenia prawa do wolności słowa - do zapłaty 
zadośćuczynienia 1,5 tys. euro. Sprawa Andrzeja Marka: Polska przyznaje, że 
złamała Konwencję, (w:)  http://www.lex.pl/czytaj/-/artykul/sprawa-andrzeja-
marka-polska-przyznaje-ze-zlamala-konwencje, 07.09.13.   



7 
 

Przedsięwzięcia, podjęte pod hasłem obrony wolności słowa, 

dla których pretekstem była „krzywda” dziennikarza z Polic, 

niezależnie od ich zasadności, ukazały zdolność mobilizacyjną 

środowiska, ale też niedostatek indywidualnej refleksji osób 

bądź instytucji, które uległy „Tygrysom w klatce”. Wsparły one 

akcję wątpliwą moralnie, poddając się presji kolektywu (korpo-

racji), który sprawnie posłużył się narzędziami wpływu, powo-

dując mnożenie uczestników „tłumu” przekonanego „społecz-

nym dowodem słuszności”9.  

Dziennikarze żądając nie karania za ewidentnie niegodne  

czyny, lokowali swój happening na poziomie najwyższych war-

tości, występowali pod hasłami obrony wolności słowa, walki z 

uciskiem państwa i prawa. W istocie – manipulując faktami, 

wprowadzając w błąd opinię publiczną - domagali się specjal-

nego, uprzywilejowanego traktowania swego środowiska, osła-

bienia odpowiedzialności karnej, wręcz korporacyjnej bezkar-

ności, a nade wszystko rościli sobie prawo do nie liczenia się z 

władzą sądowniczą, sytuując się ponad jej orzeczenia.  

2. Medium – grupą interesu. 

W zależności od okoliczności, media pełnią typowe dla gru-

py interesu funkcje. Posługują się narzędziami wpływu, które 

mają na celu urzeczywistnianie różnorakich potrzeb. Nierzadko 

interes publiczny (dobro publiczne), na który się powołują, 

okazuje się mitem, skrywającym wolną grę grupowych intere-

sów10. Mit, wraz z deklaracjami o urzeczywistnianiu wyższych 

aspiracji, skrywa (kamufluje) rzeczywiste dążenia, które mają 

charakter partykularny, bywa – sprzeczny z dążeniami większo-

ści społeczeństwa. Nie w każdym przypadku następuje rozziew 

miedzy interesem grupowym (partykularnym) a publicznym. To 

jednak nie podważa mocy twierdzenia o sile interesu jako czyn-

niku generującym działania grup bądź instytucji, w tym prasy. 

                                                           
9 Por. G. le Bon, Psychologia tłumu, Warszawa 1986. Także: Społeczny dowód 

słuszności (w:) R. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańsk 1996.  
10 S. Ehrlich, Władza i interesy, Warszawa 1974, s. 44. 



8 
 

Okolicznością uzasadniającą traktowanie mediów jako grupy 

interesu, jest niebezpośrednie (zewnętrzne) uczestnictwo w po-

dejmowaniu decyzji politycznych oraz nie ponoszenie za nie 

odpowiedzialności. Nie mają swych członków (formalnych re-

prezentantów) we władzach ustawodawczych, wykonawczych i 

sądowniczych. Nie jest to potrzebne dla realizacji i ochrony in-

teresów grupowych. Wszak dotyczą one jedynie określonych 

decyzji czy konkretnych aktów prawnych – ich przyjęcia bądź 

zaniechania. Ten czynnik – pamiętając o ambicjach odgrywania 

roli IV władzy – stanowi istotny element refleksji nad źródłami 

procesów władczych (pytanie „kto rządzi?”). Czynnikiem, który 

ma zastosowanie do mediów, jest możliwość współpracy grup 

interesu, celem spotęgowania siły wpływu, poprzez tworzenie 

koalicji. Generalnie starają się one przestrzegać zasady niemie-

szania się w działalność innych grup. W przypadku sprzeczno-

ści dążeń dochodzi do konkurencji, której przedmiotem mogą 

być rozstrzygnięcia władz (rzadko), bądź poparcie społeczne, 

okazywane przez czytelników, widzów, słuchaczy; dobro o wy-

jątkowo wysokiej wartości. 

3. „Rzeczypospolitej” misja prawdy i wolności vs. ochrona wła-

snych interesów. 

Za przykład rzecznictwa interesów może posłużyć działanie 

„Rzeczypospolitej”, która starała się skłonić prokuraturę, aby 

odstąpiła od wszczęcia procesu sądowego przeciw jej wydawcy. 

Presspublika (właścicielem większościowym była norweska 

spółka Orkla - 51 proc. udziałów) została oskarżana o działanie 

na szkodę Państwowego Przedsiębiorstwa Wydawniczego (dalej 

– PPW, posiadacz 49 proc. udziałów w Presspublice). W lutym 

2002 r. prokuratura przedstawiła trzem członkom zarządu 

Presspubliki zarzuty przekroczenia uprawnień i spowodowania 

strat na szkodę PPW. Zastosowała jednocześnie środek zapo-

biegawczy, zatrzymując im paszporty i zakazując opuszczanie 

Polski; środek zrozumiały w świetle doświadczeń polskiego 

wymiaru sprawiedliwości (np. sprawa ART.-B). Decyzji proku-

ratury sprzeciwili się przedstawicieli mediów polskich, którzy 



9 
 

15 kwietnia wnioskowali o zwolnienie obwinionych z aresztu 

tymczasowego, składając jednocześnie poręczenie. Uznali oni, 

iż środki zapobiegawcze - „nieadekwatne i zbyt uciążliwe” - 

uniemożliwiają kierowanie spółką, w szczególności wydawanie  

„jednego z największych i najbardziej renomowanych niezależ-

nych polskich dzienników”11. 

Od początku sporu, który miał charakter biznesowy, redakcja 

starała się nadać swoim działaniom wzniosły charakter, zaś 

udziałowca spółki, domagającego się dotrzymania zobowiązań, 

skompromitować. Przydawała jego postępowaniu niegodne ak-

sjologicznie i politycznie intencje. Przede wszystkim jednak 

spór ukazywano jako wyraz dążeń zmierzających do poddania 

dziennika - który „demaskował nadużycia władzy” - „kontroli 

politycznej”, co miało przynieść cofnięcie Polski z demokra-

tycznej drogi przemian. Władze miały wykorzystywać prokura-

turę do walki z opozycyjną prasą oraz tłumienia wolności sło-

wa. Dziennik kreując się na jej rzecznika i strażnika, enklawę 

wolności i wzorzec godności i przyzwoitości, wielokroć na 

swych łamach tą argumentację wzbogacał o różnorakie wątki, 

tworząc obraz dramatycznych zmagań z rządową nagonką. 

Celem wzmocnienia presji, „Rzeczpospolita” sięgnęła po 

różnorodne narzędzia, mieszczące się w instrumentarium mar-

ketingu politycznego, a przede wszystkim lobbyingu. Posługu-

jąc się manipulacją, skrywała rzeczywiste intencje, tworzyła 

koalicje poparcia (w kraju i za granicą), nie wahała się posłużyć 

szantażem (ewentualność zagranicznych retorsji), prowadziła 

negatywną kampanię, przedstawiając w niekorzystnym świetle i 

niezgodnym z rzeczywistością intencje i działania władz pań-

stwowych. Więcej sugerowano, że Polska to państwo bezpra-

wia. Zarzuty te nie znajdowały potwierdzenia w faktach. Nega-

tywny wizerunek, kreowany przez dziennik stał się narzędziem 

walki z władzą. Tymczasem działanie rządzącej formacji cha-

rakteryzowało się powściągliwością w stosowaniu jakichkol-

                                                           
11 Szefowie mediów ręczą za zarząd „Presspubliki" (w:)  

http://www.media.org.pl/poreczenie.html, 30.06.2004.  



10 
 

wiek środków, które mogłyby podważyć jej wizerunek jako 

ugrupowania, które w pełni i bez zastrzeżeń zaadoptowało ład 

demokratyczny. 

„Rzeczpospolita” chroniąc swoje interesy, zmobilizowała so-

juszników. 28 stycznia 2003 r. Zgromadzenie Parlamentarne 

Rady Europy przyjęło rezolucję, w której przytoczono zarzuty, 

których inspiratorem bądź autorem była „Rzeczpospolita”, 

wspierana przez instytucje lub środowiska niechętne aktualnie 

rządzącej ekipie: „prawne nękanie” niezależnych mediów, co 

sytuowało Polskę na mapie demokracji i wolności obok Azer-

bejdżanu i Białorusi; „wszystkie poczynania władz wobec 

Presspubliki to zorganizowana akcja mająca na celu poddanie 

„Rzeczypospolitej” kontroli politycznej”12. Światowe Stowa-

rzyszenie Wydawców Gazet (WAN) powołało komisję, która 

miała zbadać, czy rząd polski podjął próbę przejęcia kontroli 

nad „Rzeczypospolitą”, a także przeanalizować przebieg 

„wszystkich postępowań prokuratorskich przeciwko członkom 

zarządu Presspubliki”13. Na efekty kampanii negatywnej, w 

której fałsz i manipulacja przeważały nad prawdą i przyzwoito-

ścią – sztandarowe wszak wartości głoszone przez „Rzeczpo-

spolitą” – liczył dziennik, zapowiadając, że Rada Europy „mo-

głaby zawiesić członkostwo Polski”14. 

W rezultacie to Polska stała się obiektem międzynarodowego 

„nękania”; teza o „represjonowaniu” Presspubliki oraz norwe-

skiego współwłaściciela została nagłośniona, a insynuacje zy-

skały wsparcie. Dziennik, poszerzając grono sojuszników 

wprowadzał ich w błąd, skrywając rzeczywiste intencje, kreśląc 
                                                           

12 Raport o wolności mediów w krajach Unii Europejskiej przygotowała fińska 
parlamentarzystka Tytti Isohookana-Ansunmaa z Komisji Kultury, Edukacji i Nauki 
ZPRE Polska miała być wymieniona w uchwale Zgromadzenia Parlamentarnego 
Rady Europy, w artykule mówiącym o „prawnym nękaniu” mediów obok Azerbej-
dżanu i Białorusi. W obronie Presspubliki. Rada Europy o wolności mediów, 
„Rzeczpospolita” z 25-26.01.2003. Wolność mediów zagrożona, „Gazeta Wyborcza” 
z 27.01.2003. 

13 WAN zbada sprawę Presspubliki. Media, „Rzeczpospolita” z 15-16.02.2003. 
Za znamienny wypadnie uznać fakt, że prac komisji nie zwieńczył dokument koń-
cowy, który potwierdzałby kolportowane przez dziennik zarzuty. 

14 Prawne nękanie niezależnych. Rada Europy. Wolność mediów w Polsce zagro-
żona, „Rzeczpospolita” z 27.01.2003.  



11 
 

obraz autorytarnych zagrożeń. Kreując się na „obrońcę” wolno-

ści, korzystał tym samym ze swego rodzaju premii w stosunku 

do władz państwowych, które zdominowane przez ludzi wywo-

dzących się z ancien régime, były ukazywane jako niezdolne do 

zaabsorbowania reguł demokracji. Analiza podejmowanych 

przez „Rzeczpospolitą” działań skłania do skonfrontowania ich 

z „racją stanu”, która wyraża nadrzędne interesy narodu i pań-

stwa, ponad interesy partykularne. Wydaje się nie podlegać 

kwestii - mając na uwadze ambicję odgrywania roli wzorco-

twórczej i kreatywnej – że wymóg rozumienia nadrzędności in-

teresu narodu okazał się dla „Rzeczypospolitej” odległy15. 

Władze państwowe nie zdołały przeciwstawić się – zapewne 

dysponując ograniczonymi możliwościami politycznymi oraz 

potencjałem intelektualnym – zorganizowanej przez lobbystę 

akcji; nb. zarząd Presspubliki oraz szefowie Orkli Media korzy-

stali z usług międzynarodowych firm doradczo-audytorskich 

Władze, sparaliżowane niekorzystnym dla Polski wizerunkiem, 

zaangażowane w proces negocjacji akcesyjnej do UE, zostały 

zmuszone do defensywy i nie zdołały podjąć skutecznej kontr-

akcji.  

Jeśli idzie o zasadność zarzutów dziennika, rząd ani nie 

mógł, ni próbował wpływać na działalność edytorską „Rzeczpo-

spolitej”; brak na to dowodów, poza nieprawdziwymi zarzutami 

kolportowanymi przez dziennik. Wiele natomiast wskazuje, że 

zmierzał do pozbycia się kłopotliwego związku. Sprawa docze-

kała się rozwiązania w marcu 2013 r., kiedy po kolejnych 

zmianach właścicielskich oraz rozlicznych perturbacjach, 

Presspublikę przejęła Gremi Media, uprzednio wykupując PPW. 

Rząd w rezultacie groźby naruszenia interesów spółki stał się 

obiektem kampanii, w której prawda, przyzwoitość i rzetelność 

zostały poddane próbie, a przez „Rzeczpospolitą” pogrzebane. 

Władze państwowe z konfrontacji wyszły ponosząc klęskę. 

Ustąpiły wobec skutecznie przeprowadzonej promocji, reklamy 

                                                           
15 K. Łastawski, Racja stanu Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa 2000, s. 12. 



12 
 

i czarnego PR. 26 marca 2004 śledztwo zostało umorzone „z 

braku dostatecznych danych uzasadniających popełnienie prze-

stępstwa”16. 

4. „Gazety Wyborczej” lobbying z Rywinem w tle. 

O ile przypadek „Rzeczypospolitej” jawi się jako incydent - 

jakkolwiek wyczerpuje znamiona lobbyingu - to zgoła w innym 

wymiarze rysuje się przedsięwzięcie podjęte przez spółkę Ago-

ra, osobliwie „Gazetę Wyborczą”. Przyniosło ono nie tylko 

oczekiwane efekty – wycofanie inicjatywy ustawodawczej, któ-

ra godziła w jej interesy korporacyjne. Spowodowało bowiem 

skutki zapewne nie przewidywane, jednak dla formacji rządzą-

cej, autoryzującej projekt ustawy, rozległe: klęska w wyborach 

parlamentarnych oraz jej „zgruzowanie”, przekładające się na 

utratę wpływów w społeczeństwie na dłuższy okres. 

U genezy mitu o największej bodaj aferze korupcyjnej po 

1989 r. oraz jej animatorach leżał skierowany 15 stycznia 2002 

r. przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji do rządu – wobec 

braku prawa do inicjatywy ustawodawczej - projekt medialnej 

ustawy antymonopolowej. Będąc próbą ustawowego uporząd-

kowania rynku medialnego w Polsce, przewidywał ograniczenia 

koncentracyjne, które dotyczyły dzienników, stacji radiowych 

oraz telewizyjnych. Sprzeciw wobec tych rozwiązań zgłosiła m. 

in. Agora – właściciel i wydawca „Gazety Wyborczej” - spółka 

notowana od 1999 r. na giełdzie w Warszawie i Londynie. W 

rezultacie aktywności kapitałowej na rozlicznych polach – re-

klama, wydawanie prasy (w tym magazynów), rozgłośnie ra-

diowe, Internet, serwis ogłoszeniowy – osiągnęła ona mocną 

pozycję na rynku medialnym. Potraktowała ona projekt ustawy 

jako akt ograniczający jej plany korporacyjno-finansowe: „No-

welizacja ustawy przyjęta przez rząd oznacza de facto dyskry-

minację polskich firm na ich własnym rynku (...) Ta ingerencja 

w wolność życia gospodarczego budzi nasz głęboki sprzeciw co 

                                                           
16 Prezesi bez zarzutów. Śledztwo przeciwko zarządowi Presspubliki umorzone, 

„Rzeczpospolita” z 30.03.2004.   



13 
 

do zasady, niezależnie od interesów ekonomicznych Agory”17. 

Dążenie do poszerzenia wpływów kapitałowych jest zrozumiałe 

i oczywiste, jak i zrozumiały jest opór wobec inicjatywy legi-

slacyjnej, którą Spółka zinterpretowała jako akt ograniczający 

jej przedsięwzięcia biznesowe; zamierzano bowiem m.in. nabyć 

TV Polsat oraz umacniać i rozwijać aktywność na polu radio-

wym. 

Spółka zapewniała, że jej aktywność biznesowa mieści się w 

rygorach najwyższych standardów etycznych. Etyka i moral-

ność, godność i przyzwoitość, prawda i wiarygodność – miesz-

czące się w obszarze medialnej misji -  to elementy, które od 

początku powstania były przez nią głoszone: „Chcemy realizo-

wać wartości, którymi kierowaliśmy się zakładając tę firmę, i 

którym pozostajemy wierni - prawda, tolerancja, poszanowanie 

praw człowieka, pomoc potrzebującym. Staramy się je nie tylko 

propagować (...) ale także czynnie wprowadzać w życie. Na-

szym celem jest zarządzanie spółką w sposób przejrzysty i 

przewidywalny na wszystkich płaszczyznach naszej działalno-

ści” - stwierdzano na portalu Spółki18. 

Kwestią otwartą pozostaje, czy i na ile podejmowane przez 

nią przedsięwzięcia zmierzające do ochrony pozycji na rynku 

medialnym pozostawały w zgodzie z deklarowanymi zasadami? 

By nie dopuścić do uchwalenia ustawy w zapowiadanym kształ-

cie, stosowała ona różne strategie, które charakteryzowały się 

różnorodnością i stopniowalnością: utrzymywanie z przedsta-

wicielami rządu zażyłych stosunków (m.in. towarzyskie spo-

tkania premiera z prezes zarządu Agory i redaktorem naczel-

nym „Gazety Wyborczej”), negocjowanie z nim różnych roz-

wiązań,  wreszcie – gdy zażyłość oraz „miękkie” środki zawio-

dły - posłużono się narzędziami walki. 

                                                           
17 Oświadczenie zarządu Agory w sprawie projektu nowelizacji ustawy o 

TV z 20.03.2002 (w:). http://www.agora.pl/agora/1,112550,749698.html , 
11.08.13. 

18 Nasze wartości i zasady (w:) http://www.agora.pl/agora/1,108806,9439650, 
Nasze_wartosci_i_zasady.html#TRNavSST, 04.07.2013. 



14 
 

Celem wzmocnienia akcji sprzeciwu wobec inicjatywy anty-

monopolowej, koncern prasowy – podobnie jak Presspublika, z 

którą Agora współdziałała, wzmacniając sprzeciw przeciw poli-

tyczno-prawnemu „nękaniu” – poszukiwał sojuszników poza 

granicami państwa. Nie powstrzymywał się przed budowaniem  

wizerunku władz, nie przystającego do realnego ich obrazu. 

Wśród deputowanych Parlamentu Europejskiego list Spółki 

kolportował Jaś Gawroński (włoski eurodeputowany), który nie 

bez satysfakcji wyznał: „wniosłem do końcowej rezolucji komi-

sji poprawkę, która została przyjęta. W poprawce tej Parlament 

Europejski wyrażał między innymi zaniepokojenie pewnymi 

aspektami projektu nowej ustawy o radiofonii i telewizji, które 

mogą prowadzić do nadmiernego wpływu rządu na polskie me-

dia”19. Z kolei współautor tendencyjnego raportu, eurodeputo-

wany z ramienia Prawa i Sprawiedliwości, Marcin Libicki 

oświadczył: „Jest bardzo ważne, że opinia publiczna dowiedzia-

ła się o sytuacji w mediach w Europie, w tym w Polsce. Taki 

był cel raportu i to się udało”20. 

W obronę Spółki zaangażował się jej amerykański udziało-

wiec. Agora – pisał z emfazą przedstawiciel amerykańskiego 

koncernu Cox Enterprises, Inc. (10,3% udziałów Agory) – „sta-

je się klejnotem polskiej ekonomii oraz głównym głosem de-

mokracji i wolności w sprawach europejskich. Jest to wielkie 

osiągnięcie i firma Cox jest bardzo dumna, że może dzielić tę 

dumę (...) Zwracam się do pana, panie premierze, z prośbą, aby 

pan w jak najbliższym czasie przemyślał ten stan rzeczy (...) 

Polska może powrócić do poprzedniej izolacji od międzynaro-

dowego handlu, finansów i technologii. Proszę zrozumieć do-

brze, że kraj, który zmienia swoje prawa i regulacje, by znisz-

czyć już istniejące związki gospodarcze, które zawiązano w do-

brzej wierze, zmierza w kierunku destabilizacji”21. W liście, 

                                                           
19 Gawroński prostuje Jakubowską, „Gazeta Wyborcza” z 2-4.05.2003.  
20 Nie nękać wydawcy. Zgromadzenie Parlamentarne Rady Europy: Polska na 

cenzurowanym, „Rzeczpospolita” z 29.01.2003. 
21 M. Pietrzak, List, „Trybuna” z 01.03.2004.  



15 
 

zawierającym niczym skrywany szantaż, nietrudno odnaleźć ton 

wyższości i buty w określaniu standardów moralno-etycznych 

oraz przekonanie o dopuszczalności presji na suwerenne pań-

stwo, by podporządkowało prawo partykularnym interesom. 

Całej sprawie osobliwego rysu nadała zapewnienie uzyskania 

wpływu na proces legislacyjny. 22 lipca 2002 r. w gabinecie re-

daktora naczelnego „Gazety Wyborczej” spotkali się Adam 

Michnik i Lew Rywin, który zasugerował, że występuje z upo-

ważnienia „grupy trzymającej władzę” (w jej skład miał wcho-

dzić m.in. premier) i jest władny doprowadzić do korzystnych 

dla Agory zapisów w prawie regulującym rynek medialny - za 

sumę 17,5 mln. USD22. Wcześniej, 11 lipca prezes Spółki 

Wanda Rapaczynski (pisownia oryginalna – uwaga KBJ) prze-

kazała Rywinowi notatkę, w której sformułowała oczekiwania 

względem ustawy medialnej. 15 lipca doszło do kolejnego spo-

tkania, w trakcie którego, zapewnił on, że ustawa zostanie przy-

jęta w kształcie oczekiwanym przez Agorę oraz przedstawił wa-

runki, na jakich to się stanie. 

Oferta Rywina była dla Agory wyzwaniem, któremu sprosta-

nie okazało się w równym stopniu trudne co ryzykowne. Lew 

Rywin, człowiek sukcesu, legitymujący się uznanymi dokona-

niami w zakresie sztuki filmowej (producent m. in. filmu „Pia-

nista” w reżyserii Romana Polańskiego, uhonorowanego Oska-

rami w trzech kategoriach), obracający się w tym samym kręgu 

biznesowo-towarzyskim co Adam Michnik, zdawał się być 

człowiekiem zaufania publicznego. Nadawał on ofercie godny i 

odpowiedzialny charakter. Środowisko dziennikarskie „Gazety 

Wyborczej”, z jej redaktorem naczelnym, którego zasługi dla 

przełomu w 1989 r. oraz rola wzorcotwórcza i opiniotwórcza 

były dostrzegane i doceniane, zostało postawione przed dyle-

matami wykraczającymi poza incydent, ale przede wszystkim 

                                                           
22 P. Smoleński, Ustawa za łapówkę, czyli przychodzi Rywin do Michnika, „Gaze-

ta Wyborcza” z 27.12.2002. Wedle raportu Banku Światowego z 1999, koszt blo-
kowania ustawy w polskim sejmie miał wynosić – 3 mln USD.  Korupcja w Polsce. 
Przegląd obszarów priorytetowych i propozycje przeciwdziałania zjawisku. Raport 
Banku Światowego z 11.10.1999, Warszawa 1999, s. 7-8. 



16 
 

dotychczasowe doświadczenia i doznania, a także wyobrażenia 

o swej pozycji, roli i misji. 

Wbrew głoszonym zasadom moralnym i etycznym, Agora 

(„Gazeta Wyborcza”) wkroczyła do gry, której stawką były ko-

rzyści biznesowe. Po wtóre, Michnik, sztandarowa postać opo-

zycji demokratycznej, zdecydował się na użycie niegodnych, 

potępianych niejednokrotnie środków – potajemnego nagrywa-

nia rozmowy. Stawiało to pod znakiem zapytania wzajemną lo-

jalność. Jakkolwiek w przeciwnym razie zabrakło by dowodu, 

potwierdzającego złożenie oferty korupcyjnej. W trakcie spo-

tkania raczono się alkoholem. 23 lipca – a więc nazajutrz po 

spotkaniu – rząd przyjął korzystną z punktu widzenia interesów 

Agory poprawki do ustawy medialnej, a następnie, 26 lipca, 

skierował ją do Sejmu... 

 „Gazeta Wyborcza” z półrocznym opóźnieniem opublikowa-

ła relację ze spotkania, uzasadniając je „śledztwem”, mającym 

na celu pełne wyjaśnienie sprawy. Nasuwa się wszakże od-

mienna interpretacja, wedle której  Spółka kontynuowała roz-

mowy, licząc na wynegocjowanie korzystniejszych warunków 

„korupcyjnego” kontraktu bądź uzyskania pełniejszej wiedzy 

nt. natury, mechanizmów operacji oraz ew. zleceniodawców 

oferty. „Śledztwo” dziennikarskie nie odsłoniło związków mię-

dzy ofertą korupcyjną a działaniem „grupy trzymającej wła-

dzę”. Wyrazem bezradności było opublikowanie materiału, w 

którym relacjonowano jedynie zdarzenie sprzed pół roku, kiedy 

wiedza o nim była już powszechna. 

W tym kontekście pojawia się pytanie co do udziału rządu, w 

tym premiera w operacji, którą autoryzował uczestnik „biesia-

dy” w gabinecie redaktora naczelnego gazety. Oto prezes Rady 

Ministrów miałby skorzystać z usług biznesmena, by ten prze-

kazał propozycję korupcyjną, której przyjęcie przez Agorę mia-

ło przynieść korzyści jej oraz osobie ją składającej. Przede 

wszystkim wpływy finansowe miały zasilić fundusze rządzącej 

formacji politycznej. Jeśli rola Lwa Rywina jako składającego 

ofertę spółce medialnej oraz jej reakcja zdaje się nie ulegać 



17 
 

kwestii, to już makiawelizm SLD – której bardziej można przy-

pisać nieporadność - rysuje się jako wątpliwy. Z przebiegu zda-

rzeń, kiedy dochodziło także do konfrontacji, wyłania się stan 

konsternacji polityków, którzy mają trudności ze zdefiniowa-

niem sytuacji. Rywin zaś nie potrafił wskazać – także w trakcie 

procesu sądowego, kiedy ważyły się wszak jego losy –osób, 

które miały składać mu obietnice i oczekiwać korzyści za ich 

spełnienie. 

Godzi się mieć świadomość, iż w okresie po 1989 r. formacja 

lewicowa okazywała respekt i szacunek środowisku wywodzą-

cemu się z opozycji demokratycznej, osobliwie – mimo różnic – 

Adamowi Michnikowi. W okresie zaś przygotowywania ustawy 

rząd okazywał mu wyjątkową spolegliwość, graniczącą z ule-

głością, wykraczającą poza normy uznane w relacjach podmio-

tów publicznych i prywatnych. W sprawie „afery” nie znalezio-

no żadnego materialnego dowodu na to – poza oświadczeniem 

autora oferty korupcyjnej – iżby ośrodek dyspozycji politycznej 

był jej animatorem bądź inicjatorem. W tej perspektywie afera 

nabrała znamion wirtualnych, co najmniej jeśli idzie o oczeki-

wania przeciwników lewicy. Jednak dla nich „grupa trzymająca 

władzę” pozostawała nęcącym obiektem, eksploatowanym w 

następnym okresie. Rywin poniósł konsekwencje karne. W 

znacznej mierze były one efektem silnej presji mediów (lobby-

ing) oraz polityków na sąd, który orzekł wyrok, budzący niema-

ło wątpliwości prawnych. Aliści skutki „afery” przybrały nader 

konkretny wymiar, przynosząc wizerunek, który przesądził o 

klęsce lewicy w wyborach 2005 r. W następnym okresie „Gaze-

ta...” podtrzymywała ten wizerunek, troszcząc się o ożywianie 

znaku równania między „aferą Rywina” a lewicą i jej personal-

nie wskazywanymi przedstawicielami. 

Aliści sprawa zdawała się otwierać zgoła nowy rozdział usy-

tuowania dziennika („GW”), kreującego się na mentora „po-

prawności” moralno-etycznej w polityce, w stosunku do przed-

sięwzięcia businessowego – jego wydawcy - spółki Agora. Pu-

blikacja „Gazety Wyborczej” nie pozostała bez echa. Niezależ-



18 
 

nie od intencji, kiedy jednak supozycja o zakulisowych mocach 

stojących za inicjatywą korupcji nie została potwierdzona, po-

częła egzystować własnym życiem, któremu impetu nadali 

przeciwnicy lewicy. Rychło, bo już 14 stycznia 2003 r. Sejm 

powołał Komisję Śledczą do zbadania ujawnionych w mediach 

zarzutów dotyczących przypadków korupcji podczas prac nad 

nowelizacją ustawy o radiofonii i telewizji. 24 września 

2004 Sejm przyjął  raport (231 za, 169 przeciw, 2 wstrzymują-

ce), który zawierał najdalej idące oskarżenia czołowych osób w 

państwie i postulował postawienie ich przed Trybunałem Stanu. 

Komisja korzystała  z wyjątkowo bogatej oprawy medialnej, 

której nie szczędziła także „Gazeta Wyborcza” zabiegając o 

usunięcie ze swojego wizerunku skazy świadczącej o udziale w 

aferze korupcyjnej. Jej prace przybrały formę spektaklu teatral-

nego, w którym role zostały z góry rozpisane. Dominowały te, 

które wyrażały dążenie do skompromitowania formacji rządzą-

cej. „Widzowie” pozostali w stanie niepewności co do rzeczy-

wistych efektów prac komisji. Wprawdzie  wyrażano przekona-

nie, iż działania komisji przyczyniły się do walki z korupcją, 

jednocześnie wskazywano na to, iż stały się one okazją do pro-

mocji politycznej oraz kreowania wizerunku medialnego kon-

kretnych osób (Jana M. Rokity i Zbigniewa Ziobro). Za zna-

mienne wypadnie uznać rezultaty badań, które wskazały na to, 

iż ponad trzy czwarte Polaków uznało, że sejmowa komisja 

śledcza, ani sąd nie ujawniły prawdy o sprawie korupcji. Nato-

miast 80 proc. stwierdziło, iż państwo w walce z korupcją oka-

zało się bezsilne23. Polityczne efekty prac komisji uległy odło-

żeniu. Wyborcy zachowali jednak w pamięci przesłania poli-

tyczne, jakie formułowali główni aktorzy spektaklu. 

Wprawdzie Agora odniosła zwycięstwo, doprowadzając do 

wyeliminowania zagrożeń niesionych przez ustawę, jednakże 

„Gazeta Wyborcza” utraciła wiele z sympatii, jaką dotąd darzy-

ło ją społeczeństwo. Otóż na pytanie „Czy „GW” opóźniła opi-

                                                           
23 Bezsilne państwo, Badania OBOP, 6-9 maja 2004 „Gazeta Wyborcza” z 

20.05.2004.  



19 
 

sanie afery Rywina ze względu na...?” 41 proc. respondentów 

OBOP (badania 26 marca 2004) wskazało na „prowadzoną 

przez siebie grę z rządem w celu wymuszenia korzystnych dla 

siebie zapisów ustawy”; „prowadzone śledztwo dziennikarskie” 

– 24 proc.; „interes państwa” – 12 proc.24.  

„Rzeczpospolita”, konkurent „Gazety Wyborczej” do lauru 

„przyzwoitości” przekonywała, że „już po ujawnieniu sprawy 

nadal kontynuował on (Michnik) swoją grę wskazując jako 

winnych jednych, a odciążając innych z rządzącego obozu, wy-

raźnie pragnąc zachować swoją szczególną wewnątrz niego ro-

lę, rolę par exellence polityczną, która z natury kłóci się z 

funkcją mediów (...) Czynienie z Michnika czempiona walki z 

korupcją jest kolejnym mitem”25. Niemniej jednak, o ile wziąć 

pod uwagę efektywność podjętych przez dziennik działań blo-

kujących inicjatywę legislacyjną, zasadną wydaje się teza o wy-

sokiej sile wpływu medium-grupy interesu – „Gazety Wybor-

czej” - na kształt oraz funkcjonowanie polityki w Polsce.  

Kwestią otwartą pozostaje na ile zabiegi zmierzające do 

„utrącenia” ustawy korespondowały z „interesem publicznym”? 

Otóż po pierwsze, w Polsce, na tle przepisów europejskich, ba-

riery antymonopolowe – m. in. w efekcie storpedowania ustawy 

– praktycznie nie istnieją. Istotne wnioski – doprawdy będące 

dopełnieniem konfrontacji między Agorą a autorami antykon-

centracyjnej legislacji - sformułowano pod adresem Polski w 

Strassburgu. Wymieniono następujące sprawy: afera Rywina – 

Agora „została ponoć poproszona o zapłacenie łapówki za 

>>lobbing<<, by uzyskać lepsze warunki prawa medialnego, po-

zwalające wydawcy na zakupienie prywatnej stacji telewizyj-

nej”; obecność kapitału zagranicznego – aż 40 proc. rynku pra-

sy drukowanej w Polsce jest w jego rękach, „co tworzy proble-

my dla wolności dziennikarskiej”, gdyż zagraniczni wydawcy 

                                                           
24 Komisja śledcza pomogła walczyć z korupcja. Afera Rywina. Sondaż OBOP, 

„Rzeczpospolita” z 31.03.2004.  
25 B. Wildstein, Bohaterowie poza wszelkim podejrzeniem. Agora przyjęła dla 

obrony swoich interesów metodę typową dla uczestnika układu – nieoficjalne nego-
cjacje i próby prywatnych nacisków, „Rzeczpospolita” z 09.03.2004.  



20 
 

„stwarzają mniej przychylne warunki pracy niż w swoich wła-

snych firmach, co zniechęca do profesjonalizmu”; wadliwe 

prawo prasowe – art. 10 ogranicza wolność dziennikarzy, gdyż 

„muszą być posłuszni i postępować według generalnych wy-

tycznych swojego wydawcy”; brak zapisów antykoncentracyj-

nych – „nie ma obecnie reguł (i brak jest planów ich wprowa-

dzenia) dotyczących koncentracji w mediach i ochrony plurali-

zmu”26. 

5. Siła negatywnego wizerunku. Konkluzje na czasie. 

Analiza funkcjonowania czołowych dzienników polskich 

skłania do sformułowania wniosku, iż prasa - pełniąc niejako 

przypisane sobie funkcje, głosząc służbę dobru społecznemu 

(publicznemu) – nie waha się przed wkraczaniem na obszar, 

który jest domeną grup interesu, nie stroniąc od stosowania na-

rzędzi lobbyingu. „Rzeczpospolita” i „Gazeta Wyborcza” pod-

jęły różnorodne działania, by chronić swą (wydawcy) pozycję 

na rynku, w czym posługiwały się narzędziami typowymi dla 

rzecznictwa interesów. Sięgały po środki mieszczące się w in-

strumentarium  lobbyingu. W zależności od rozwoju sytuacji, 

stosowały perswazję, wykorzystywały relacje towarzyskie, sta-

rały się wywrzeć wpływ na proces decyzyjny, ponadto, dla 

wzmocnienia presji, tworzyły koalicje. Do realizacji swych par-

tykularnych interesów – lekceważąc polską rację stanu - anga-

żowały opinię i instytucje międzynarodowe, ukazując intencje i 

działania władz państwowych w negatywnym, odbiegającym od 

rzeczywistości, świetle. Nie stroniły od manipulacji, gróźb i 

szantażu, przechodząc wreszcie do jawnej konfrontacji. Ta 

strona funkcjonowania mediów jest zwykle nie dostrzegana. 

Badacze koncentrują się głównie na kulturowych funkcjach pra-

sy, urzeczywistnianiu wolności, a także roli aktora politycznego 

postrzeganego ew. jako podmiot IV władzy.  

                                                           
26 Korupcja, koncentracja i obcy kapitał. W Strasburgu o aferze Rywina i pol-

skich mediach, „Rzeczpospolita” z 22.04.2004. O wolności i pluralizm. Strasburg 
krytycznie o Berlusconim i aferze Rywina, „Rzeczpospolita” z 23.04.2004.  



21 
 

Przypadek „Gazety Wyborczej” jawi się jako wręcz typowy 

dla klasycznego lobbyingu. Jakkolwiek każe zwrócić także 

uwagę na deklaracje i przesłania etyczno-moralne. Wydaje się 

wszakże, iż poza skonstatowaniem faktu lobbyingowego cha-

rakteru działań dziennika, skutecznie chroniącego swoje intere-

sy – co jest oczywiste i zrozumiałe – sprawa zasługuje na 

szczególną uwagę z innego, ważniejszego punktu widzenia, a 

mianowicie mechanizmów życia publicznego. Oto na przebieg 

dramy politycznej przemożny wpływ wywierają media. Po-

twierdza to ich rolę w kształtowaniu nastawień i zachowań spo-

łeczeństwa poprzez medialne kreowanie obrazu polityki, budo-

wanie wizerunku politycznego, oraz tworzenie stereotypów i 

podtrzymywanie mitów.  

Siłę prasy potwierdza postępujący proces mediatyzacji poli-

tyki oraz utrwalania się tendencji ukazującej oddziaływanie 

technik i środków marketingowych. Uzyskują one przewagę nad 

racjonalnym przeżywaniem przez społeczeństwo dramy poli-

tycznej. Media – w zależności od siły wpływu - zawłaszczają 

funkcje kreacyjne, monopolizując treść opinii publicznej. Wy-

padnie podzielić pogląd, iż w dialogu politycznym „społeczeń-

stwo schodzi na dalszy plan, główną rolę grają zaś same media 

substytuujące opinię publiczną, która staje się bierną widownią 

tego prozaicznego spektaklu”27. Sądząc po efektach, prasa mo-

że na swoje konto zaliczyć stan wiedzy politycznej znacznej 

części społeczeństwa, świadomości i nastrojów społecznych, 

ale też przyczynianie się do kreacji, podtrzymania bądź znisz-

czenia wizerunku politycznego osób, które znalazły się w polu 

zainteresowania. Miast rzetelnego spełniania funkcji informa-

cyjno-edukacyjnych i socjalizacyjnych, posługuje się – epatując 

„newsem” - nader często manipulacją, inicjuje nagonki, prze-

konuje, iż otaczająca rzeczywistość to świat występku i korup-

cji.  
                                                           

27 R. Pyka, Polityzacja mediów a bezradność polityków wobec mediatyzacji poli-
tyki - zapowiedź końca starego porządku (w:) M. Sokołowski (red.) Za kulisami 
spektaklu. Medialne wizerunki polityki. Toruń 2009, s. 46. 

 



22 
 

Analizowane przypadki lobbyingu potwierdzają udział me-

diów, a co najmniej ich części w grze politycznej, kiedy wpły-

wają na procesy decyzyjne, na zachowania polityków, bądź sta-

ją się środkami komunikacji, o uwagę których oni zabiegają. 

Szczególnie wymowną jest sprawa lewicy. Jej pozycja uległa 

zakwestionowaniu na niestabilnym, „otwartym” rynku politycz-

nym w 2005 r. Stało się tak na skutek własnej nieporadności, 

braku doktrynalnej wyrazistości, nie podlegającym wątpliwości 

nieprawidłowościom, związkom businessu i polityki, które ob-

ciążyły kojarzony z nią rząd oraz popełnionych błędów. Godzi 

się stwierdzić, że jej dokonania w sferze polityki i gospodarki 

trudno było zakwestionować (stan gospodarki, poziom bezrobo-

cia, efekty polityki europejskiej etc.). Natomiast zdarzenia „afe-

ralne” zostały wyolbrzymione. Nie wykraczały bowiem poza te, 

które były dotąd – i nadal są - udziałem konkurencji politycznej 

28. Jak przyznaje obserwator sceny politycznej, niechętny lewi-

cy – rządy prawicy, która traktowała ją jako „politycznych bar-

barzyńców”, tworzone po jej klęsce w 2005 r. przekroczyły 

„wszystko co robili politycy” owej formacji: „Jeszcze wiele ra-

zy w biegu historii okaże się, że >>zbrodnie<< przypisywane 

postkomunistom z czasem stawały się polityczną normą”29. 

Faktem jest, że „dokonania” prawicy w tym zakresie były 

niejednokrotnie skrywane bądź pomniejszane. Przykładem „afe-

ra hazardowa” (wrzesień 2009), kiedy prominentni politycy (w 

tym szef klubu parlamentarnego i ministrowie) prowadzili ne-

gocjacje w sprawie korzystnych dla branży hazardowej rozwią-

zań legislacyjnych. Jej stawką miały być zyski, daleko prze-

wyższające kwotę „rywinową”; takoż same straty państwa. 

Ukazała ona  bezpośrednie związki polityków partii rządzącej z 

biznesem. Forma, relacje między polityką a biznesem, rozmiar 

ekonomiczny strat państwa wydają się poważniejsze niż wirtu-

alna „afera Rywina”. „Afera hazardowa” została wyciszona, jej 

                                                           
28 Korupcja w Polsce...op. cit.  
29 R. Krasowski, Po południu, Warszawa 2012, s. 291. 



23 
 

główni bohaterowie przesunięci w cień, grupa rządząca oszczę-

dzona30.  

Natomiast czyny lewicy za sprawą „politycznej poprawno-

ści” były niejednokrotnie wyolbrzymiane, a bywa – kreowane 

(sfingowana „afera węglowa”, w tle śmierć B. Blidy). W ten 

sposób dążenie do zniszczenia lewicy nabierało wznioślejszego 

charakteru. Naprzeciw temu zapotrzebowaniu wychodziło opa-

nowanie mediów przez ludzi sprzyjających prawicy, nie kryją-

cych niechęci wobec szeroko pojmowanej lewicy31. To właśnie 

na fali afery wiązanej z wirtualną i mityczną „gtw”, media 

zjednoczyły się z opozycją polityczną, która uzyskała – w efek-

cie wykreowania czynników, obciążających układ rządzący - 

zdecydowaną przewagę nad  przeciwnikiem, przekonując wy-

borców o konieczności dokonania zasadniczego „przełomu” w 

polityce polskiej.  

Zjawisko jednoczenia się prawicy wobec siły lewicy nie jest 

nowe ani wyjątkowe. Można było je dostrzec wcześniej (przy-

woływano m. in. zwrot, będący tytułem książki Jana Szpotań-

skiego, Towarzysz Szmaciak, Warszawa 1977). W 2005 r. pozy-

cja lewicy stała się spoiwem działań prawicy, mobilizującej 

swe moce do jej eliminowania oraz jednoczącej się, by – wyko-

rzystując efekty czarnego PR, ukazującego związki lewicy z 

„misją” Rywina – przeważyć szalę zwycięstwa wyborczego 

oraz by je zmaterializować. Projekt koalicji PO-PiS, budowany 

na pokrewieństwie ideowo-politycznym oraz wrogości do lewi-

cy stracił uzasadnienie w sytuacji „zgruzowania” przeciwnika 

politycznego. Wspólna idea IV RP przestała być elementem 

spajającym sojusz, otwierając fazę rywalizacji miedzy dwoma, 

postsolidarnościowymi ugrupowaniami. 

Lewica, która w wyborach 2001 r. osiągnęła imponujące 

zwycięstwo, w 2005 poniosła klęskę. Jej skutki uległy rozłoże-

                                                           
30 Afera hazardowa, (w:) http://www.tvn24.pl/raporty/afera-hazardowa,239. 

23.08.2013. 
31 Badania przeprowadzone 16 i 17 grudnia 1995 r. przez Pracownię Badań Spo-

łecznych w Sopocie pokazują na stronniczość polityczną prasy; ten pogląd poparło 
44% badanych. Media (raczej) stronnicze, ,,Rzeczpospolita" z 05.01.1996. 



24 
 

niu w czasie. Udziałem przegranej formacji politycznej jest lo-

kowanie się w obszarze graniczącym z utratą politycznej egzy-

stencji (parlament). Owe skutki mieściły się najogólniej w stra-

tegii gazety, wedle której lewica winna cierpliwie czekać na 

otwarcie wrót do „salonu” wolności i demokracji. O wejściu 

doń miała rozstrzygać „Gazeta Wyborcza”, dziennik przypisu-

jący sobie prawo do wydawania certyfikatu aktora dramy poli-

tycznej w Polsce. Niesymetryczne, niezgodne z deklarowanymi 

zasadami oraz obiektywizmem, podejście preferuje „Gazeta 

Wyborcza”, przypisująca sobie prawo do wyrokowania w spra-

wach etycznych, do zagospodarowania sceny politycznej. „SLD 

mniej wolno, bo po szkarlatynie, po ciężkiej chorobie, jaką była 

PRL obowiązuje kwarantanna (...) mniej wolno także jako opo-

zycji”32 – oto uzasadnienie dystrybucji politycznej, za którą 

dziennik się opowiadał, kreując się na mentora politycznej 

„elegancji”. Czynił tak na przekór uniwersalnym regułom de-

mokracji parlamentarnej, poddając je lokalnej interpretacji i – 

mimo werdyktu wyborców - wzywając do politycznej aprobaty 

bądź odmowy. 

Jeśli natomiast idzie o działania „Gazety Wyborczej” po po-

litycznym „trzęsieniu” w 2005 r., starała się ona w kwestii tzw. 

„afery Rywina” realizować wzajemnie uzupełniające się strate-

gie. Po pierwsze, szło o nadanie wiedzy o niej takiego kształtu, 

by nie kładła się cieniem na deklarowanej przez nią misji „do-

bra społecznego”. By w pamięci społecznej zapadły szczególnie 

intensywnie te elementy, które świadczyły o niegodnym, nie-

uczciwym działaniu tych, którym gazeta nieopatrznie zawierzy-

ła. Nie zaskakuje tedy reakcja Adama Michnika, który nie zdo-

łał opanować irytacji, wzburzenia i agresji, odnosząc się do de-

prymujących i niewygodnych dlań pytań dotyczących roli Spół-

ki (gazety) w aferze: „A dla mnie obraźliwe jest to, że pani 

mnie pyta. Że pani ma odwagę (...) To niech się pani zastanowi, 

w czym pani uczestniczy? Pani uczestniczy jako dziennikarz i 

                                                           
32 E. Milewicz, Pamięć niemowlęcia, „Gazeta Wyborcza” z 18.02. 2000. 



25 
 

obywatel w psuciu tego państwa”; Rada Etyki Mediów wyraziła 

sprzeciw wobec zachowania Michnika, jako „osoby publicz-

nej”33. Gazeta zabiegała o utrwalanie mitu, wedle którego for-

macja lewicowa była niejako naturalnie podatna na korupcję, co 

„wzbogacało” jej wizerunek jako ugrupowania niedojrzałego do 

sprostania wymogom demokracji.  

Owe cele są nadal niezmiennie realizowane. Sile ukształto-

wanego przez gazetę mitu ulegają politycy, nie wyłączając le-

wicowych. Wypadnie ten fakt wiązać w ogóle ze stanem wiedzy 

Polaków, także polityków i ich otwartością na pogłębioną re-

fleksję w kwestiach polityki, osobliwie „afery Rywina. „Ma 

Pan rację – stwierdził nieżyjący (zginął w katastrofie „smoleń-

skiej”) kandydat SLD na prezydenta RP -  pisząc o indolencji 

polityków, którzy nawet doskonałe analizy pozostawiają bez re-

fleksji i bez wyciągnięcia wniosków dla  dalszego działania” 34.  

Dokonując najogólniejszego oglądu podejścia do kwestii 

„afery”, nasuwa się wniosek, że z kolei ludzie nauki dotykając 

jej, unikają stawiania pytań pozwalających na wieloaspektowe 

wyjaśnienie, „ślizgając” się po powierzchni problemu. Nie ra-

dzi sobie z tym autor wydanej ostatnio pracy obejmującej okres 

1989-2012, będącej kolejną wersją jego wcześniejszych publi-

kacji (objętość – 670 stron drobnego druku). W książce opis 

„afery Rywina” pomieszczono w obszernym rozdziale35. Godzi 

się zauważyć, że autor (pracownik UJ i IPN36), legitymujący 

się wykształceniem historycznym, nie zdołał przekroczyć ogra-

niczeń swojej dyscypliny. Zdaje się sprawnie operować warsz-

tatem historyka, nie radzi sobie wszakże z naporem faktów. 

Wynika to zapewne ze skrócenia dystansu czasowego, co zwy-

                                                           
33 A. Michnik A., Nie ma pani prawa pytać. Przedruk wywiadu w radiu TOK FM. 

„Rzeczpospolita” z 03.10.2004. Stanowisko Rady Etyki Mediów. „Rzeczpospolita” z 
10.10.2004. 

34 Jerzy Szmajdziński w mailu do K. B. Janowskiego, 18.02.2010 12:21:30. 
35 A. Dudek, Historia polityczna Polski 1989-2012, s. 487-503. 
36 A. Dudek należy do ścisłego kierownictwa IPN (członek Rady), który poczuwa 

się do emocjonalnej z nim więzi, uznając za konieczne jego promowanie oraz ak-
tywną obronę wobec krytyki. Instytut. Osobista historia IPN, Kraków 2011.  

 



26 
 

kle historykom przysparza trudności. Profesja ta nie gwarantuje 

bowiem swobodnego poruszania się po współczesnej materii. 

Jakkolwiek warsztat historyczny wypadnie uznać za wielce 

wartościowy, pod warunkiem, że pozostaje się wiernym jego 

rygorom. Po wtóre, do analizy procesów współczesnych nie-

odzowne jest korzystanie z dorobku czy rekomendacji innych 

nauk (m. in. politologii). Autor książki nie zdołał wydobyć za-

sadniczych elementów i mechanizmów politycznych, pozwala-

jących na systemowe, wieloaspektowe ujęcie zdarzenia; nie 

wykorzystał „nauk praktycznych”, lekceważąc ich dorobek.  

W książce nie utrzymano wreszcie nieodzownego dystansu i 

neutralności ideowo-politycznej. Autor nie zachowuje bez-

stronności, przejmując bezkrytycznie wnioski sformułowane 

przez wyjątkowo wysoko cenioną przez niego sejmową komisję 

śledczą. W tym też objawia się programowa i aprioryczna nie-

chęć do lewicy, co poważnie obniża wartość refleksji naukowej. 

Jakkolwiek jednocześnie wydobywa naganność działań „Gazety 

Wyborczej”. Jednakowoż krytyka ta ma znamiona stronniczej 

antypatii politycznej. Nie zdołał się on wyzbyć demonstrowania 

orientacji ideowo-politycznej, wykazującej pokrewieństwo z 

osobliwym, polskim konserwatyzmem. Wypadnie nadto zadu-

mać się nad obyczajem, który ostatnio gości w publikacjach 

polskich autorów, będący dowodem prowincjonalnej uległości 

autorytetom, które z nauką niewiele mają wspólnego. Omawia-

ną książkę otwiera banalna doprawdy wypowiedź Jana Pawła 

II37, skłaniając do przypomnienia zwyczaju kultywowanego w 

przeszłości przez część naukowców, polegającego na rozpoczy-

naniu wywodów cytatami z Marksa, Lenina etc.  

Zasługuje na zasygnalizowanie publikacja, w której ukazano 

„aferę” w kontekście postępującego procesu mediatyzacji, jak-

kolwiek uczyniono to powierzchownie, nie wykraczając poza 

jej opis. Jednak ten kierunek refleksji wypadnie uznać za inte-

                                                           
37 Tamże, s. 11. 



27 
 

resujący38. Trudno z kolei dociec, dlaczego w pracy zawierają-

cej rozważenia nt. kreowania przywództwa politycznego zbra-

kło wątku Rywina39. Wszak intensywnie kultywowany przez 

„Gazetę Wyborczą” mit zawierał negatywne przesłanie, które 

odegrało w walce politycznej rolę zasadniczą. W książce nie 

podjęto próby wyjaśnienia meandrów przywództwa czołowego 

polityka lewicy, jedynie przywołuje się dziennikarski komen-

tarz. To nie przydaje oryginalności ni rzetelności wywodom o 

ambicjach naukowych, przeciwnie obniża ich wartość. To nie 

dziennikarskie opinie winny być punktem odniesienia dzieła 

naukowego, lecz odwrotnie; wypadnie to uznać za element abe-

cadła pracy naukowej40.  

W pracy nie dostrzeżono siły mitu wykreowanego przez 

„Gazetę Wyborczą”. Tymczasem pozostaje on klinicznym, ma-

jącym znamiona typu idealnego, przykładem horrendalnej 

wręcz manipulacji wizerunkiem. Jaki jest powód nie wykorzy-

stania owego wątku w pracy nt. przywództwa politycznego? 

Czy jest przejawem unikania refleksji nad zagadnieniami kon-

trowersyjnymi, czy wyrazem minimalizmu, unikania trudu od-

krywania głębszych uwarunkowań, niechęci do wieloczynniko-

wego ujmowania problemów? Co sprawiło, iż w książce, która 

mogła stanowić ważny krok w przedmiotowej refleksji nauko-

wej, nie wykorzystano nieodparcie nasuwających się wniosków, 

pozwalających uczynić z niej dzieło kompletne, finalizujące 

                                                           
38 Haber G., Afera Rywina a procesy zachodzące w medioświecie III Rzeczypo-

spolitej „Dyskurs”, nr 4/2006. 
39 A. Kasińska-Metryka, Proces kreacji przywódców politycznych. Od ujęcia tra-

dycyjnego do współczesnego, Kielce 2012, s. 180-181. 
40 Należy przywołać sprawę, której w kontekście rozważań nt. kreowania przy-

wództwa politycznego pominąć nie można. Autorka sygnalizuje jedynie oskarżenia 
(z końca 1995 r.) wobec urzędującego premiera oraz całej formacji lewicowej o 
agenturalne związki z KGB (por.  J. Jachowicz, Operacja Majorka, „Gazeta Wybor-
cza” z 13.01.1996). Nie są one jednak lokowane w kampanii kreującej negatywny 
wizerunek. Natomiast przywołane wyniki badań opinii publicznej o niekorzystnym 
dla premiera wydźwięku nie łączy się z manipulacjami środowiska „postsolidarno-
ściowego”, wywierającymi wpływ na społeczeństwie polskim takim jakie ono jest. 
Biała księga. Akta śledztwa przeprowadzonego przez Prokuraturę Warszawskiego 
Okręgu Wojskowego w Warszawie w sprawie wniosków Ministra spraw Wewnętrz-
nych z dnia 9.12.1995 r. i 16.01.1996 r. (sygnatura akt PoSl 1/96), Centrum Infor-
macyjne Rządu. Warszawa 1996.  



28 
 

gruntowne studia nad fenomenem przywództwa politycznego; 

uwaga dotyczy całej książki, której lektura wskazuje na zlek-

ceważenie uwag recenzenta. O ile zaś chodzi o sprawę szczegó-

łową, tj. „aferę Rywina”, to jej pominięcie jest o tyle zaskaku-

jące, że autorka przywołanego dzieła sygnowała w 2005 r. pra-

cę zbiorową, zawierającą opracowanie, w którym analizowano 

ten przypadek. Uznano go za przykład wkraczania mediów na 

obszar rzecznictwa interesów, posługiwania się przez nie mar-

ketingiem, socjotechniką, manipulacją, „czarnym” PR-u, a 

przede wszystkim ukazano wpływ „afery” na proces kreowania 

negatywnego wizerunku, w tym przywództwa politycznego41.  

Kolportowanie mitu „rywinowego” skonstruowanego wedle 

konceptu „Gazety Wyborczej” oraz przesłania sejmowej komi-

sji śledczej lub milczące godzenia się nań, skłania do przywo-

łania pojęcia „poprawności politycznej”, którą można uznać za 

zbieżne z hipotezą „spirali milczenia”42. Wedle niej jednostka 

osadzona w zbiorowości, w przypadku sprzeciwu wobec domi-

nujących zasad i nastawień (opinii), odczuwa „strach” przed 

wykluczeniem, który „nakręca spiralę milczenia”, skłaniając do 

ucieczki w konformizm. Albowiem jednostka, „funkcjonując w 

jakiejś zbiorowości, nie chce być postrzegana jako zasadniczo 

inna niż pozostali członkowie grupy”. Gotowa jest tedy do pu-

blicznego prezentowania poglądów, gdy nabiera „przekonania, 

że wygłaszany przez nią publicznie osąd czy pogląd” ma zna-

miona powszechności. W przeciwnych okolicznościach, gdy 

jednostka „nabiera przekonania, że jej głos się nie liczy, nie ma 

żadnego znaczenia”, więcej - gdy pozostaje w opozycji wobec 

                                                           
41 K. B. Janowski, Kto rządzi? W kręgu refleksji nad paradygmatem władzy (w:) 

Oblicza współczesnej polityki (aspekty teoretyczne) A. Kasińska-Metryka, M. Ska-
wińska (red.), Kielce 2005, s. 43-63. 

42 Rekapitulacja ustaleń E. Noelle-Neumann oraz S. Ascha i S. Miligrama za T. 
Sasińska-Klas, Hipoteza „spirali milczenia” i jej zastosowanie w sferze publicznej 
(w:) Opozycja w systemach demokratycznych i niedemokratycznych. K. Łabędź, M. 
Mikołajczyk (red Kraków 2001, s.73-79.  



29 
 

nastawienia większości - nie wykazuje skłonności do ujawnia-

nia swoich prawdziwych przekonań43.  

To wszystko skłania do pochylenia się nad kondycją grupy 

społecznej, której część stanowią ludzie nauki, tj. inteligencji. 

Faktem jest, że utraciła ona status kreatora i „strażnika święte-

go ognia”, z którego czerpała w przeszłości, walcząc o „rząd 

dusz”. U źródeł erozji jej etosu zdają się leżeć procesy społecz-

no-ekonomiczne, ale też cywilizacyjne: upowszechnienie dóbr 

kultury i usprawnienie dostępu do nich. Czynnikiem osłabiają-

cym wpływy, a jednocześnie ułatwiającym podejmowanie wo-

bec niej działań socjotechnicznych, jest utrata kulturowych 

punktów odniesienia. Łacno ulegając „mocnym sygnałom” 

wśród jej części „zaczyna dominować instynkt stadny, przeko-

nanie, że jeśli nie będzie z grupą, to będę się czuł mniej kom-

fortowo, zostanę zaatakowany, przysporzę sobie kłopotów”44. 

Tym samym jednak inteligencja traci swoją tożsamość jako 

grupa zdolna siłą intelektualnego potencjału do bezstronnego i 

obiektywnego zidentyfikowania ważnych społecznie proble-

mów, ich artykułowania i reprezentowania. Przeciwnie część 

inteligencji absorbuje elementy „poprawności politycznej”, 

czyniąc to z przekonania, chęci zachowania komfortu, oczeku-

jąc nagrody ew. jej obietnicy. Jawi się to jako nieuświadomiona 

odpowiedź na socjotechniczne narzędzie wpływu45.  

Znacząca część inteligencji wykazuje zatem konformizm, od-

legły od postaw, którą przejawiała w przeszłości (mit „Siłacz-

ki”, „Judyma”, aktywność Stanisław Boya-Żeleńskiego) jako 

grupa społeczna, demonstrując niezależność i traktując ją jako 

kulturowy wyróżnik. Okazywana przez inteligencję polską 

sympatia wobec prawicy jawi się jako interesujący przypadek w 

porównaniu do nastawienia, jakie przejawiają intelektualiści 

                                                           
43 Tamże, s. 76 i 77. 
44 H. Świda-Ziemba, : Inteligenci chodzą stadami, Wywiad dla „Polityki” nr 29 z 

23 lipca 2005.  
45 Szerzej: K. B. Janowski, Stereotypy w polityce polskiej, „Przegląd Politolo-

giczny” nr 1/2009. 



30 
 

amerykańscy, których znacząca część odnosi się niechętnie do 

konserwatyzmu. Zaś „w większym stopniu” popiera liberalizm i 

niewielkie partie lewicowe, „niż jakakolwiek inna warstwa lud-

ności (proporcjonalnie do swego zasięgu)”46. 

Świadomość siły mitu, wypływającego z jego powtarzalności 

skłania „Gazetę Wyborczą” do jego ożywiania i podtrzymywa-

nia. Schemat jest prosty. W przypadku pojawienia się nazwiska 

Rywina, gazeta powiela mit, uwydatniając związek z „grupą 

trzymającą władzę” (wraz z nazwiskami). Gdy osoby z tej mi-

tycznej grupy pojawiają się w relacjach czy komunikatach, 

dziennik ukazuje drugi kierunek tego związku – z Rywinem. 

Upór, z jakim dziennik nadal obsesyjnie kolportuje mit o „afe-

rze Rywina”, ukrywając skutecznie przeprowadzony lobbying, 

stał się powodem skierowania listu do redaktora naczelnego 

„Gazety...”; jednocześnie udostępniono mu opracowanie47.  

„Szanowny Panie Adamie, wraz z resztą Redakcji, pleciecie 

maniakalnie (jakkolwiek interesownie) androny, adresowane do 

odbiorcy mało politycznie wyedukowanego, nie mającego wie-

dzy nt. lobbyingu. Doprawdy, nie wiem czy nie należałoby tu 

mówić o „bezwstydzie" czy braku „godnej" postawy...? Nb. po-

jęcie „misji" jest tu nie na miejscu, choćby dlatego, że jest ono 

tyleż niekreślone co mylące. Aliści tym samym stosujecie Pań-

stwo manipulację, pokrywającą rzeczywisty sens tzw. „afery 

Rywina". Pozostaje ona wszak udatnie przeprowadzonym 

przedsięwzięciem lobbyingowym, jakkolwiek przynoszącym 

także straty jego animatorowi (Agora)”. W odpowiedzi Adam 

Michnik oświadczył: „W sprawie Rywina nie mam nic nowego 

do powiedzenia ponad to, co mówiłem już wielokrotnie”48. 

Tym samym próba przekonania do odmiennych racji utraciła 
sens... 

Warszawa we wrześniu 2013. 

                                                           
46 S. M. Lipset, Homo politicus. Społeczne podstawy polityki, Warszawa 1995, s. 

338.  
47 K. B. Janowski, Kto rządzi...op. cit. 
48 Mail Karola B. Janowskiego do Adama Michnika, Sat, 8 May 2010 11:31:37 

+0200 oraz odpowiedź Adama Michnika, Thu, 27 May 2010 15:49:49 +0200. 


